Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Eerste oversteek
Vrijdag 2 september 2011

Eindelijk was het zover. 
Eerder in deze week hebben we met de Pegasus op het IJsselmeer gezeild en alles werkte perfect. We kunnen de boot goed met ons tweeën in de hand houden. Dus het plan ontstond om toch te proberen samen naar Engeland te zeilen. Via Zaandam komen we donderdag in Scheveningen aan. Vrijdag-ochtend eerst even boodschappen doen, een zeekaart van Engeland kopen, een stuk reling vervangen en diesel tanken. Om 12 uur varen we het zeegat van Scheveningen uit, kompaskoers west. Natuurlijk moet de GPS ingesteld worden: Lowestoft 52 graden 28,31 minuten noorderbreedte en 1 graad 45,39 minuten oosterlengte. Nog 95 zeemijlen te gaan. Ook de marifoon aangezet en er was regelmatig een oproep van een schip voor een zeilboot op kanaal 16. Omdat wij het enige zeilboot in de buurt waren, reageert Fred op de Call. Het was een schip wat aan seismologisch zeebodem onderzoek deed en wij varen recht op zijn meetapparatuur, die een paar kilometer achter zijn schip ligt, af. Of we onze koers wat meer naar het noorden wilden verleggen, wat we natuurlijk met alle plezier wilden doen. Alle zeilen gehesen en met een rustige wind van 3 à 4 beaufort koers 240 graden. Mobieltjes maar uitgezet, ze hadden toch geen bereik meer, ook de FM radio ontvangt niets meer. Dan de mp3 speler aangesloten op de radio en midden op zee klinkt uit de buitenspeakers onze lievelingsmuziek. Ineens horen we een scheepshoorn. Het blijkt van een meetplatform midden op zee te komen. Langzaam wordt het donker, nog  nooit zo'n mooie zonsondergang gezien! Dan het spannende gedeelte, de snelweg van de grote zeeschepen: de Shipping Lane.



Behalve een groot containerschip die vlak langs ons gaat, was de eerste Shipping Lane erg rustig. Toen we echter bij de tweede snelweg aankwamen werd het zicht wat minder en om een snellere reactie te kunnen hebben, laten we de motor stationair meedraaien. Gelukkig geen boot dichtbij gezien.
Na een spannende nacht wordt het langzaam lichter en zien we een zonsopgang uit de zee, iets wat we niet in Nederland kunnen zien. Het blijkt dat uiteindelijk teveel stroming naar het noorden geweest is, waardoor we tegen de wind in naar het zuiden moeten varen. Dus zeilen naar beneden en motor aan. Na 20 mijl varen zien we de Engelse kust. Nu nog de boeien zoeken die de zandbanken voor Lowestoft aangeven en daar met een ruime bocht omheen varen. Via de marifoon roepen we de Royal Marina van Lowestoft aan of er een ligplaats is. Gelukkig is er voldoende ruimte en op zaterdag om 13:00 Nederlandse tijd leggen we de Pegasus vast aan de steiger van de Marina. In het havenkantoor een formulier ingevuld met de naam van de boot en de naam van eigenaar van de boot en zonder verdere controle (we hoeven niet eens ons paspoort te laten zien) zetten we voet op de engelse bodem. Erg moe maar zeer voldaan rustten we uit in de saloon van de Pegasus.

Omdat er een aantal dagen veel wind kwam vanuit het zuiden, hebben we besloten niet langs de Engelse kust te zeilen maar te wachten op wat minder wind die ons terug naar Nederland zou brengen. We besloten op woensdag 7 september terug te zeilen. Om 13:00 uur Nederlandse tijd maken we ons los van de steiger, om na 10 meter te ontdekken dat de motor de schroef niet meer aandreef. Met behulp van de boegschroef konden we de Pegasus weer terug naar de steiger duwen en de boot vastleggen. Fred dook in de motorruimte om te constateren dat de schroefas weer los van de motor was. De reparatie die de werf in Lelystad had gedaan bleek niet voldoende te zijn. Ik ga op zoek naar een Loctite-achtige lijm en Fred demonteert de beugel die de as in principe vast moet houden. Na een uur zoeken heb ik eindelijk een aantal lijmen gekocht en Fred monteert de beugel met een lijm om de schroefas. Om 16:00 uur vertrekken we uit de haven van Lowestoft. Tijdens het varen op de motor tussen de zandbanken is de wind toch wat harder dan voorspeld is en we besluiten alleen een stukje van de fok te voeren. Dit blijkt een goede keuze te zijn, met standaard windkracht 7 en soms uitschieters naar windkracht 8 stoven we richting IJmuiden.
 
Donderdag 13:00 komen we in IJmuiden aan.